מלחמת הכלכלות: האויב של האויב שלי

/, מלחמת הכלכלות/מלחמת הכלכלות: האויב של האויב שלי

השחקנים הראשיים בכלכלה המקומית והבין לאומית הם היזמים והמנוע של הקפיטליזם המודרני והם בתחרות מתמדת על הכיס של הצרכן. על פניו תחרות אמורה להטיב עם הצרכן מכול הבחינות ובעיקר במחיר אבל בפועל זה לא קורה שכן הרוב המוחלט של מוצרי הצריכה הבסיסיים שומרים על המחיר או מתייקרים באופן עקבי (במקביל לתהליך שחיקה מתמדת בערך הכסף) ומוצרי הצריכה שהם מותרות מתומחרים גבוה והופכים ללא רלוונטיים בטווח זמן קצר מאוד. איך זה קורה? הרי לא רק שהמבחר הוא עצום אנו גם חיים בעידן המידע והשיתוף בו אפשר לעשות השוואת מחירים אפילו למלפפון בלחיצת כפתור בטלפון הנייד ותוך כדי הקניה ממש. ובכן, הסיבה שרוב התחרות היא לא יותר ממראית עין הוא שבפועל המבחר הוא מאוד מצומצם מבחינת מקור המוצרים ו/או השירותים ויכולות התמחור ו/ או הגמישות הם בהתאם. הצרכן הממוצע אינו מודע לכך שמספר יחסית קטן של תאגידים שולטים על השווקים(כולם) ולמרות שכל חטיבה, יחידה, מותג וכו' מתנהלים באופן כמעט עצמאי (חייבת להיות הצדקה עסקית הגיונית לקיומם) אך עדיין הם חלק ממנגנון תאגידי ריכוזי וכפופים לאותו המקור, התחרות כאמור היא למראית עין ושוק חופשי אמתי ותחרותי לא באמת מתקיים. נתבונן לדוגמה בשוק החלב בישראל, שוק הדלק, שוק הביטוחים והרשימה עוד ארוכה,  כמעט כולם מונופול או אוליגופול, תאום המחירים זו פרקטיקה שכיחה (למרות שלא חוקית) ובשווקים מסוימים אפילו אין צורך לעשות גם את זה שכן הם בשליטה ריכוזית מוחלטת. בפועל רוב השווקים מתואמים אבל אין דרך להוכיח (ברמה משפטית/רגולטורית) מבט מהיר במקרר החלב בסופר הקרוב לביתכם וכל ספק במידה והיה לכם כזה יעלם במהירות, המצב כמעט וזהה כאמור ברוב השווקים.

כאשר מתבוננים גלובלית על התחרות רואים שאין חדש תחת השמש למעט אולי שבזירה הבין לאומית מעט יותר צפוף אבל עדיין השווקים וכתוצאה מכך הכלכלה כולה נשלטים ע"י מספר מצומצם של תאגידים, ניתן לראות זאת היטב בתחומים כגון: אשראי, תעשיות הנשק, יהלומים, נפט, טבק ועוד הרבה אחרים. אלו יצרו חסמי כניסה (במישור המסחרי ובמישור החקיקה) שמונעים תחרות והם למעשה שולטים בכול פן בשווקים בהם הם פועלים ואין לאף גוף מרכזי/ריכוזי בעולם את היכולת לעשות משהו בנדון. מדובר בסכומים דמיוניים ואיתם יכולות בלתי מוגבלות לכן לא ניתן לשנות זאת ולקיים תחרות אמתית שתטיב עם הצרכן. אין זה משנה מה התחום העיקרון זהה בכולם. תחשבו על זה בפעם הבאה שתקנו 4 סכיני גילוח ב 60ש"ח (לפחות…) ותחשבו גם על המחיר יחסית למה שאתם קונים ואיך זה שאין תחרות אמתית באותו המדף ממש או לפחות בזה שלידו? איך זה שמחירי הביטוח זהים כמעט בכל החברות? איך זה שאין באמת הבדלים במחירי החלב בקרטון? מעדני חלב? פסטרמה? חומוס? ואם בכל זאת יש שוני אז הוא זניח וקיים בכדי לרצות את הממונה על ההגבלים וכזה שלא ידליק נורה אדומה אצל הצרכן הממוצע ולא מעבר לכך.

הזויים

למספר די זניח (בזמן כתיבת שורות אלו) של צרכנים המקיימים את השיטה הנ"ל נמאס. אלו המשתמשים של המטבעות הדיגיטליים. נכון, כיום מספר המשתמשים במטבעות הדיגיטליים הוא לא משמעותי, אבל האלטרנטיבה בה הם משתמשים היא מאוד משמעותית ובסופו של יום תטיב גם עם הספקנים הגדולים ביותר. טכנולוגיית המטבעות הדיגיטליים כגון ביטקוין היא הדרך להחלפת השיטה הקיימת, המיושנת, המסואבת, הנצלנית, הכוחנית, החזירית והלא רלוונטית לעידן הדיגיטלי וחופש המידע, בפעם הראשונה בהיסטוריה הכלכלית המודרנית והעכשווית קיימת אפשרות לעבור לשיטה אמתית מוכחת וכזו שמטיבה עם המקיימים אותה. המעט הזניח הזה יודע מה שהשאר ידעו מחר ומה שאותם התאגידים כבר יודעים, זה בסדר גם אם החלטתם להתבונן מהצד, כולם עדיין ייהנו וירוויחו מכיוון שתהיה אפשרות הבחירה ותחרות אמתית על הכסף של הצרכן. שוק חופשי אמתי שישנה את כללי המשחק, הכוח בסופו של דבר יחזור לידיים שלך, של כולנו.

אנחנו חברים. שצריך

למי שמכיר את תהליכי העבודה בתאגידים יודע שאין דבר כזה הפתעות למעט כוח עליון. תאגידים גדולים מעסיקים צוותים, מחלקות, יועצים וכו' שתפקידם להתנהל 10 שנים (ויותר) קדימה. בעזרת תחזיות בתחומים המשפיעים ביותר כגון כלכלה, חברה, טכנולוגיה וכו' וכמובן ספציפית לתחום שלשמו הם עושים זאת, אלו מפלחים כל שוק ותת שוק, כל לקוח, כל טרנד, כל טכנולוגיה ובקיצור כל דבר וענין הקשור באופן ישיר ועקיף לתחום שלהם ומכיוון שבסופו של דבר התחום שלהם הוא כסף הכול נלקח בחשבון, אין הפתעות, יש תוכנית א', תוכנית ב' וכו' מהכרות אישית עם חלק העוסקים בנ"ל והכרות התחום בכלל רובם בהחלט מודעים למטבעות הדיגיטליים, במיוחד לביטקוין ועל הפוטנציאל הטמון בתחום כולו, כמובן שלא ניתן לדעת מה בדיוק תהיה המדיניות ו/או דרכי הפעולה של הנ"ל בנוגע לזה אבל ניתן להניח כמעט בוודאות שתהיה דואליות-שתיקה או מראית עין של תמיכה בכדי לא לעורר זעם מן הצרכנים ובכדי לא להצטייר כמי שנלחם בקדמה ובשוק חופשי ומלחמה שערה מאחורי הקלעים גם בעזרת שיתופי פעולה עם תאגידים אחרים למען האינטרס המשותף שהוא לשמר כוח מוחלט ע"י המשך מניעת שוק חופשי אמתי. תאגידים מקומיים וגלובליים למודי ניסיון ובהחלט יודעים לשתף פעולה שצריך וזה צפוי להתרחש גם במקרה הזה מכיוון שהכוח מולו הם עומדים הוא חזק רעיונית והוא גודל בקצב מהיר מאוד שצפוי להפוך למסה קריטית בעתיד הלא רחוק.

2017-12-08T11:08:30+00:00

Leave A Comment

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.