מדוע ביטקוין יכשל: קמפיין הכפשה מוצלח

//מדוע ביטקוין יכשל: קמפיין הכפשה מוצלח

כאשר ביטקוין פורסם כתאוריה במאמר שראה אור בנובמבר 2008 הוא סחף רבים שהבינו את גודל ההמצאה, אלו היו בעיקר מתכנתים, מתמטיקאים, תיאורטיקנים וכו' שחלקם כבר היו מעורבים בניסיונות ליצור מטבעות דיגיטליים ו/או כאלו שהגיעו מתחום האבטחה, ההצפנה והייחודיות הדיגיטלית. בינואר 2009 ביטקוין עשה את המעבר מהתיאוריה לפועל והביא את הקוד מרעיון למוצר/מכשיר מוכח שעובד היטב, ההשפעה וההכרה בפוטנציאל הורגשה הרבה מעבר לעוסקים בתחום ומצטרפים חדשים יצרו קהילה שעודנה גודלת בקצב מרשים מאוד ביחס לתחום חדש ועוד יותר מכך לתחום פיננסי חדש, בראייה לאחור זו הייתה תחילתה של המהפכה הפיננסית המכונה מטבעות דיגיטליים שבראשה עומד ביטקוין.

כאשר נשאל חבר, בן משפחה או כול אדם אחר שאינו מתעניין בתחום ואינו מכיר אתו מה זה ביטקוין? ברוב המוחלט של המקרים התשובה תהיה בהקשר שלילי כגון: זה פירמידה, זה של סוחרי סמים, ארגוני טרור, מאפיונרים, שוק אפור ועוד מכלול גדול של הקשרים שליליים שעובדתית אף אחד מהם אינו נכון אז איך בכול זאת זה המצב? מהיכן המקור לאינפורמציה המטעה? למה התקשורת המרכזית מפיצה מידע מטעה? למי האינטרס לעשות זאת? ובכן גודל ההמצאה והפוטנציאל הטמון בשימוש בה הובן היטב כבר מההתחלה גם אצל התאגידים והגופים הפיננסים החזקים ביותר בעולם כגון הבנקים המרכזיים, חברות אשראי, חברות להעברת כספים ומוסדות רלוונטיים ואינטרסנטים נוספים, דבר אינו חומק מהם, תאגידים אלו מתנהלים בעזרת תוכניות של לפחות עשור ויותר קדימה ומקיימים מחלקות פיתוח, מחקר ומידע בקנה מידה גלובלי, אלו הבינו היטב את הסכנה הטמונה מבחינתם בהצלחתו של ביטקוין שלמעשה יותר מכול מחזיר את השליטה הפיננסית למשתמש ומאפשר לו יכולת בחירה אמתית, המשמעות לכך פגיעה ישירה במעמדם ובכוחם. ואכן כבר מראשית דרכו של המטבע יצא לפועל קמפיין מתואם היטב ומאוד אפקטיבי להכפשת ביטקוין, קמפיין אשר בעיקרו נשען על הפחדה ואיומים של ההמון, למעשה הקמפיין עדיין מתמשך והוא כל כך מוצלח שכאמור אם תשאלו את האדם הממוצע ברחוב תקבלו תשובה שהנ"ל קידמו ודחפו – הקשר שלילי ודה-לגיטימציה לביטקוין בפרט ולמטבעות דיגיטליים בכלל.

דינמיקה של מיתוג וקמפיין אפקטיבי

ניתן ללמוד המון על דרך החשיבה, הפעולה וההוצאה לפועל של הקמפיין להכפשת ביטקוין אותו ייזמו התאגידים הפיננסיים הנ"ל [1] והוציאו אותו לפועל דרך עסקנים, דוברים, ו"מומחים" בתחומים שונים כגון כלכלה, ביטחון, טרור וכו' באופן לא מפתיע בסיס הפעולה אינו חדש ולמעשה עושה שימוש בנוסחה מוכרת ומוכחת היטב שאת עקרונותיה ראינו בקמפיין האמריקאי בעד יציאה למלחמה בעירק שמאחוריו עמדה תעשיית הנשק והנפט, לכמעט חיסול המוחלט של פיתוח המכונית החשמלית בארה"ב מאחוריו עמדה בעיקר תעשיית הנפט, דחיית הסכם והבנות קיוטו שמאחוריו עמדו מגוון גדול של תעשיות, לכול אלו קדם כאמור קמפיין שהכשיר את הקרקע לתוצאה הרצויה של בעלי האינטרסים, שום דבר אינו במקרה והכול נעשה באופן שכלתני, מתוכנן ומקצועי כאשר הסיבה, המקור, האינטרס והעומדים מאחוריו חבויים מן הציבור.

להלן הבסיס לקמפיין ההכפשה בכלל ולביטקוין בפרט

  • זיהוי והגדרת האיום בראיה עתידית לטווח קצר וארוך: ביטקוין מחזיר את השליטה למשתמשים ובו בזמן מעצים את כוחם מכיוון שכאשר ישנה אלטרנטיבה מוכחת ישנה גם יכולת למשא ומתן מה שבאופן בלתי נמנע יפגע בכוח ובהשפעה של הקיים בגלל החדש. בנוסף,  ביטקוין יכול להוות תחליף מלא, אפקטיבי ואיכותי יותר למשתמש הקצה ובכך לכלכלה כולה.
  • דרכי התמודדות עם האיום: לחסל את האלטרנטיבה כבר בראשיתה או לכול הפחות לעקב את התפתחותה עד כמה שניתן ע"י הכפשה וקישורה לפחדים הגדולים ביותר של ההמון כגון: טרור, הלבנת הון, סמים ומאפיה, פירמידה, פונזי והונאות אחרות.
  • חסמים: לא לאפשר המרות (כרטיסי אשראי, פייפל וכו') ולהקשות על התנהלות שוטפת ע"י מינוף הכוח אל מול עסקים ולקוחות קיימים.
  • תקשורת המונים-טלוויזיה ורדיו: כתבות חדשותיות ותחקירים (כיום כול מקורות החדשות הנ"ל בשליטה תאגידית בעלת אינטרסים).
  • תקשורת דיגיטלית: בלוגים, פורומים רשמיים, ויקיפדיה, תגובות והתערבות בזירות מסחר.
  • חקיקה: קידום חקיקת נגד באופן ישיר ו/או עקיף.

מה המשמעות לכך?

נכון לכתיבת שורות אלו הקמפיין הנ"ל הוא קמפיין מאוד מוצלח בראייתם של המתנגדים, ביטקוין בפרט ותחום המטבעות הדיגיטליים בכלל אומנם גדלים באופן מרשים אך עדיין הם רחוקים מאוד משימוש ההמונים, ההשפעה של ביטקוין בפועל כיום היא מינורית שזה בניגוד מוחלט לפוטנציאל הטמון בו. ביטקוין עדיין לא מצליח לפרוץ למרות שהוא מכשיר מוכח ומוכן לשימוש שיכול להחליף בהצלחה רבה את הקיים ולהטיב עם המשתמש בכול פרמטר אל מול הקיים אבל למעשה אין זה משנה בכלל מה מעלותיו של הנ"ל,  זה לא רלוונטי שכן רוב הציבור משוכנע שביטקוין זה דבר שלילי ועל כך אחראית התעשייה הגדולה והחזקה ביותר בעולם והיא תעשיית האשראי, תעשייה שבמהותה עוסקת בשליטה שכן מי שמספק אשראי שולט על החוב ומי ששולט על החוב שולט על החייב מהמקרו למיקרו מרמת המדינה ועד לפרט.

מה קהילת המטבע עשתה בנושא?

בזמן כתיבת שורות אלו פורסם שארגון ביטקוין שכר לוביסטים בכדי לקדם את הלגיטימציה של הנ"ל דרך מקורות הכוח בממשל האמריקאי אבל לא רק שם, עד להודעה זו למעשה לא נעשה שום דבר באופן מאורגן. הקהילה נכשלה בלרתום את הכוח האדיר הקולקטיבי שלה לצורך הסברה והוכחת הטענות השקריות המוצגות בקמפיין ההכפשה. בפועל ההסברה שנעשית היא ע"י משתמשים בעלי תשוקה ואמונה אבל לא יותר מכך ולמרות תרומתם החשובה (מאוד!) זה מעט מידי אל מול קמפיין ההכפשה האפקטיבי שממול. ביטקוין בסכנה של דשדוש ע"י היותו נישה של השקעה ולא כמטבע לשימוש יום יומי

הערות

[1] הבנק העולמי, הבנק הפדרלי בארה"ב, ויזה, מאסטרכארד וחברות אשראי נוספות, ווסטרן יוניון ועוד.

2017-12-14T09:50:46+00:00

One Comment

  1. לייטקוין 08/09/2014 at 11:14 - Reply

    LOL הרוב באמת חושבים שיש פה משהו נסתר
    אותו הרוב בעתיד יגיד חבל שלא ידעתי

Leave A Comment

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.